2013/03/07

The Big Island, Hawaii

No sé si a vosaltres us passa el mateix però jo sempre havia vist Hawai’i com una destinació massa llunyana i fora del meu abast. Era un viatge pendent en un futur llunyà que mai hagués pogut imaginar tan proper. Però el fet de viure a California va fer-nos replantejar la possibilitat d’aprofitar la relativa poca distància que ens separa d’aquest exòtic conglomerat d’illes. I dic poca perquè de Los Angeles a la Big Island of Hawai’i hi ha 5:30 hores de vol.

Aquesta illa és la més jove i en creixement de la cadena d’illes de Hawai’i. És la llar d’un dels volcans més actius del món (el Kailauea), la muntanya més alta del món (Maunakea), si es mesura des de la seva base al fons de l’oceà fins al seu cim; i del parc més gran de l’estat (Hawai’i Volcanoes National Park).

En aquesta petita illa de solament 400.000 anys d’antiguitat, s’hi poden trobar diferents zones climàtiques: des dels boscos tropicals, fins a zones desèrtiques o cims nevats. Existeix una llegenda hawaiana sobre dos deus, Pelé, la deessa dels volcans, i el semidéu Kamapua’a, que lluitaven per l’illa. Finalment tots dos van arribar a un acord que dividí l’illa en dos: la zona àrida occidental (Kona) i la zona oriental tropical (Hilo). És interessant veure com el color marró a la part esquerra del mapa es converteix en verd a la dreta. Pots estar conduint per la zona humida, on plou diàriament i les temperatures són fresquetes, i de cop creuar a la zona àrida i estar a 25 o 30 graus. És molt fàcil veure arcs de Sant Martí espectaculars més d’un cop al dia.

En aquest primer post sobre Hawai’i us parlarem de tots els llocs que vam visitar. El segon post estarà dedicat a les platges, les postes de sol i la fauna i flora que vam veure. Només avancem que vam nedar amb tortugues!

En el mapa hi ha tots els punts d’interès que vam visitar indicats amb lletres que es corresponen amb les descripcions que hi ha a continuació. Comença pel nord-oest i dóna tota la volta resseguint la costa fins a acabar de nou al nord de l’illa.

A) Pololu Valley
Mirador situat al final de la carretera. Es poden contemplar els verds penya-segats de la costa de Hamakua. Possibilitat de fer una caminada d’uns 45 minuts fins a una platja de sorra negre. El dia que vam visitar-ho feina mooolt vent.

B) Kapa’au
Lloc de naixement del rei Kamehameha, encarregat d’unificar les illes de Hawai’i mitjançant batalles i d’establir el regne de Hawai’i l’any 1810. En aquest poblet hi ha una estàtua en honor seu. El vaixell que la transportava des d’Europa va enfonsar-se, i amb ell l’estàtua del rei. L’any 1912 l’original va ser rescatat del fons del mar, reparat i portat a Kapa’au, on resideix des de llavors. Just davant del parc a on hi ha aquesta estàtua vam provar els gelats de nous de macadàmia, coco i mango que més bons que he tastat mai.

C) Hawi
Situat al costat de Kapa’au. A Hawi hi ha força activitat comercial. Al voltat de la carretera principal hi ha petites botigues com joieries, pastisseries, botigues de roba o restaurants. En aquesta petita localitat es troben dos dels tres millors restaurants als que vam menjar: El restaurant Bamboo i el Sushi Rock.

Molt a prop del centre de Hawi, és on vam passar la primera nit, a casa d’en Hap. L’extensió de terreny de la seva propietat és inacabable. La casa a on vam allotjar-nos la va comprar per tan sols $1. Té cotxes, motos i barques escampades per tota la seva extensió que li donen un aire pintoresc a la seva llar. La casa a on viu amb la seva dona és preciosa, tota de fusta i envoltada d’arbres fruiters i gespa.

La casa de convidats
Part dels seus terrenys
L'illa de Maui al fons
La casa del Hap

D) i L) Puako
Aquí vam ser on vam allotjar-nos durant la resta dels dies. Puako es troba a uns 30 minuts al nord de l’aeroport de Kona. En aquesta zona és a on hi ha la major part de ressorts de l’illa. Hi ha unes platges espectaculars i  s’hi veu molta gent fent submarinisme.

E) Waimea-Kohala
Aquí vam descobrir l’esmorzar Hawaiian Style, un esmorzar que ens va deixar ben plens fins a l’hora de sopar. Les imatges parlen per si soles. Cafe-Waimea.

F) Kona International Airport
Un dels aeroports més agradables en els que hem estat mai. És molt petit i les sales d’espera són a l’aire lliure. Només arribar, la Susan ens va posar el famós lei, el collaret de flors hawaià. Les flors eren fresques i la seva olor va acompanyar-nos bona part del viatge.

G) Kealakekua
De camí al sud de l’illa, vam aturar-nos en aquest poblet per visitar una botiga de teixits anomenada la Kimura Store. No vaig poder marxar sense comprar-ne uns quants.

H) Captain Cook – Kealakekua Bay
Situat al sud de Kona. S’hi troben nombroses plantacions de cafè. Des d’aquesta badia es pot veure el monument al capità James Cook, que fou assassinat pels Hawaians l’any 1779. Cook liderava l’expedició de científics que exploraven les illes de Hawaii. Els Hawaians, fascinats pels vaixells europeus i la utilització que feien del ferro, van atribuir-los qualitats sagrades i els van considerar déus. Però després que un membre de la tripulació morís, exposant els Europeus com a éssers mortals, els Hawaians van decidir apedregar-los. Cook i els seus homes van disparar contra els hawaians furiosos, però es van veure superats en breu i Cook acabà morint.

I) Pu’uhonua o Honaunau National Historic Park – Place of Refuge
Residència reial i lloc de refugi per a totes aquelles persones que havien violat la llei. La residència del rei estava formada per unes deu cabanes (res de palaus). Una massiva muralla de pedra construïda al voltant de l’any 1550 separa els terrenys reials de la zona de refugi o pu’uhonua. Aquest refugi oferia una segona oportunitat a totes aquelles persones que s’hi acollien. Estava prohibit matar ningú en aquesta zona. Si un infractor de la llei arribava al lloc de refugi, un sacerdot l’absolia de tot pecat i aquest podia tornar a casa amb seguretat. L’esperit d’aquest lloc, que es creia que eren els ossos sagrats d’antics caps, era respectat per tots.

Turistes

Fantàstic parc a on vam visitar el cràter del volcà Halema’uma’u. Al mes de març de 2008 hi va haver una explosió volcànica que va reactivar aquest volcà que no havia donat mostes d’activitat des de 1924. La caldera del Halema’uma’u, situat en el cim més gran de Kilauea, és gairebé circular i mesura 770 metres x 900 metres. Quan es pon el sol es poden veure espurnes de foc. Es fan excursions per veure els rius de lava que van a parar al mar.

Aquí en teniu una petita mostra

Vam recórrer una part del parc fins a arribar a una zona de selva tropical per on vam travessar un tub de lava. I després vam caminar per terra volcànic des d’on podíem veure sortides de nou gas provinent de l’interior del volcà.

K) Hilo
Hilo és una ciutat costanera de la part est de l’illa. Allí es concentra el major nucli de població de la Big Island. Vam passar-hi de llarg per agafar la Saddle Road, la carretera que travessa l’illa en horitzontal. És una carretera de muntanya, i l’àrea a on vam trobar les temperatures més baixes. Vam passar dels 11ºC, en un dels punts més elevats d’aquesta carretera, als 26ºC en arribar al nostre apartament a Puako.

M) Honoka’a
Vam fer una breu aturada en aquesta petita localitat per comprar Malasadas a Tex Drive-In. Tex Drive-In va obrir les seves portes l’any 1969, de les mans d’una família portuguesa. En poc temps es van fer famosos per les seves malasadas i menjar d’estil local. El gust i textura recorda molt a un donut però sense forat.

N) Waipi’o Valley
És la major i més meridional de les set valls de les muntanyes de Kohala. A la costa hi ha una bonica platja de sorra negra constantment colpejada per les ones de l'Oceà Pacífic. A banda i banda de la vall hi ha penya-segats de gairebé 2000 metres d'altçara amb nombroses cascades, una de les quals es veu al fons de la foto.

Aquests van ser els itineraris que vam fer els tres primers dies:
Dia 1: punts F, C, B (opció d’anar fins al punt A – Nosaltres el vam deixar per un altre dia degut al mal temps)
Dia 2: punts B, C, F, G, H, I, J, K, D
Dia 3: punts D, N, M, D

1. un viatge preciós i de somni, que tu ja has realitzat.

2. deu meu es tot preciós! molta enveja des de terrassa!!